Keputusan Nasabah Menggunakan Produk Pembiayaan Mitra Emas iB Maslahah: Antara Physical Evidence, Promise, dan Customer Centric

Authors

  • MH Ainulyaqin Universitas Pelita Bangsa, Indonesia
  • AS Rakhmat Universitas Pelita Bangsa, Indonesia
  • Listian I. Achmad Universitas Pelita Bangsa, Indonesia
  • MH Fahamsyah Universitas Pelita Bangsa, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29040/jiei.v10i1.12361

Keywords:

Physical Evidence, Promise, Customer Centric, Customer Decisions

Abstract

This research will focus more on the Three Indicators in the Sharia Marketing Mix Strategy (Physical Evidence, Promise, and Customer Centric). It aims to determine and analyze the influence of the physical evidence, promise, and customer centric on customer decisions to use the gold partner financing product ib maslahah at Bank BJB Syariah KCP Lippo Cikarang. The sample used is all customers of Bank BJB Syariah Kcp Lippo Cikarang who are actively using the ib maslahah gold partner financing product, the sampling is by spreading a questionnaire link to all active customers who use the ib maslahah gold partner financing. The analytical tool used is multiple linear regression analysis using the SPSS version 21. The results of the partial study show that the physical evidence variable has no negative and significant effect on customer decisions to use the financing product of Mitra Emas iB Maslahah. While the promise and customer centric variables have a positive and significant impact on customer decisions to use the financing product of the ib maslahah partner gold. Meanwhile, simultaneously, the physical evidence, promise, and customer centric variables have a positive and significant impact on customer decisions to use the ib maslahah gold partner financing product.

References

Abuznaid, Samir. (2012). Islamic Marketing,Addressing The Muslim Market. an-Najah Univ. J. Res. (Humanities), 26.

Ades Astika. (2017). Strategi Pemasaran Syariah. UIN Jurnal, 50.

Agustin, N. D. (2019). ANALISIS PENERAPAN STRATEGI BAURAN PEMASARAN SYARIAH PADA PRODUK TABUNGAN BERKAH UTAMA iB DITENGAH PANDEMI COVID-19.

Ahmad Habibi. (2014). ANALISIS PENGARUH KARAKTERISTIK SYARIAH MARKETING TERHADAP KEPUTUSAN NASABAH Pada BANK BPD SYARIAH CABANG YOGYAKARTA.

Alfia, & Prayudi. (2019). PENGARUH BAURAN PEMASARAN TERHADAP KEPUTUSAN. Jurnal Ekonomi Islam, 149-161.

Ali Hasan. (2010). Marketing Bank Syariah. Jakarta: 30.

Anggraini, M. (2020, November 10). Tujuan Ekonomi Islam dalam Perdagangan, Ketahui Agar Tak Salah Arah. Diambil kembali dari merdeka.com: https://www.merdeka.com/trending/tujuan-ekonomi-islam-dalam-perdagangan-ketahui-agar-tak-salah-arah-kln.html

Asnawi , & Fanani. (2017). Pemasaran Syariah Teori, Filosofi, dan Isu-Isu Kontemporer. Jakarta: Rajawali Pers.

Aswani,dkk. (2017). Strategi Pemasaran Syariha. Jakarta: Mizan Pustaka.

B. A., & Priansa. (2014). Manajemen Bisnis Syariah, Menanamkan Nilai dan Praktik Syariah dalam Bisnis Kontemporer. Bandung: Alfabeta.

Barus, K. (2020, November 10). Jumlah Penduduk Muslim Indonesia Meningkat, PowerCommerce Asia Tangkap Peluang, Luncurkan Halal Plaza. Diambil kembali dari industry.co.id: https://www.industry.co.id/read/65748/jumlah-penduduk-muslim-indonesia-meningkat-powercommerce-asia-tangkap-peluang-luncurkan-halal-plaza

Budi, A. (2018, Oktober 03). Bank Bjb Syariah Perkuat Pembiayaan Emas dengan Gandeng Antam. Diambil kembali dari bedanews.com: https://bedanews.com/bank-bjb-syariah-perkuat-pembiayaan-emas-dengan-gandeng-antam/

Bukhari Muslim. (2011). "Pembiayaan Gadai Emas pada Bank Mandiri", Skripsi UIN Syarif Hidayatullah. UIN Jurnal, 22.

Departemen Agama RI. (2015). Al-Quran Terjemah. Jakarta.

Ekasari, L. (2021). STRATEGI PEMASARAN PRODUK BERAS BERBASIS SYARIAH. IAIN PONOROGO Jurnal, 102.

Fajar Setiaji. (2019). PENGARUH KARAKTERISTIK SYARIAH MARKETING.

Fandy , T. (2008). Strategi Pemasaran. Jakarta: Mizan Pustaka.

Gunara, & Sudibyo. (2007). Marketing Perbankan Syariah. Madania Prima., 26.

Handayani, J., & Hanik, S. U. (2014). Keputusan Nasabah Dalam Memilih Perbankan Syariah. JABPI, 1.

Heri Sudarsono. (2003). Bank dan Lembaga Keuangan Syariah, Deskripsi dan Ilistrasi. (Yogyakarja;, Ekonosia Kampus Fakultas Ekonomi UII Yogyakarja), 81.

Hidayat, A. (2018, Januari 1). Penjelasan dan Tutorial Regresi Linear Berganda. Diambil kembali dari statistika.com: https://www.statistikian.com/2018/01/penjelasan-tutorial-regresi-linear-berganda.html

Hiit michael. (1997). Manajemen Strategi. Surabaya: Mizan Pustaka.

Kartajaya, & Muhammad Syakir Sula. (2006). Syariah Marketing. Jakarta: Mizan Pustaka.

Kasmir. (2005). Kewirausahaan. Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada.

Lestari, D. S., Ainulyaqin, M. H., & Edy, S. (2023). Peran Wirausaha Berjamaah dan Individu Berkarakter dalam Penguatan Industri Halal di Indonesia. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 9(01), 325-338. doi: http://dx.doi.org/10.29040/jiei.v9i1.7899

Marwiyah, S. L., ‘Anulyaqin, M. H., & Edy, S. (2023). Analisis Pengaruh Perilaku Konsumtif dan Tingkat Pendapatan Terhadap Online Shopping Pada E-Commerce Shopee Dalam Perspektif Ekonomi Islam. Jurnal ilmiah ekonomi islam, 9(03), 4279-4294. doi: http://dx.doi.org/10.29040/jiei.v9i3.10783

Muhammad Syakir Sula. (2004). Asuransi Syariah Life And General.

Nandy. (2018, Juni 28). sistem ekonomi islam. Diambil kembali dari gramedia.com: https://www.gramedia.com/literasi/sistem-ekonomi-islam/

Ningsih, W. (2020). STRATEGI MARKETING DALAM MENINGKATKAN PEMBIAYAAN USAHA MIKRO. 1-84.

Nurmuizz, R. (2020). Analisis Strategi Pemasaran Syariah Terhadap Pengembangan Usaha Kopi Robusta dan Arabika Temanggung.

Purnomo, A. (2021). PENGARUH ISLAMIC MARKETING MIX TERHADAP MINAT MASYARAKAT MENJADI NASABAH BANK . IAIN SALATIGA Jurnal, XIV.

Syafira, A. (2020, 09 24). Kedudukan Fatwa DSN-MUI dan KHES dalam Mengatur Gadai Syariah. Diambil kembali dari hukumonline.com: https://www.hukumonline.com/klinik/detail/ulasan/lt529c21fc41e34/kedudukan-fatwa-dsn-mui-dan-khes-dalam-mengatur-gadai-syariah/

Syakir Sula. (2006). Asuransi Syariah Life And General. Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada.

Zamroni, W. (2017). Pengaruh Marketing Mix dan Syariah Compiance Terhadap Keputusan Nasabah Memilih Bank Umum Syariah Di Kudus. Jurnal Ekonomi Syariah, Vol 4, No. 1.

Zulkifli Zinuddin, dkk. (2016). ANALISIS FAKTOR DALAM PENGAMBILAN KEPUTUSAN NASABAH MEMILIH PRODUK PEMBIAYAAN PERBANKAN SYARIAH. Jurnal Keuangan dan Perbankan, Vol. 13, No.1

Downloads

Published

09-03-2024

How to Cite

Ainulyaqin, M., Rakhmat, A., Achmad, L. I., & Fahamsyah, M. (2024). Keputusan Nasabah Menggunakan Produk Pembiayaan Mitra Emas iB Maslahah: Antara Physical Evidence, Promise, dan Customer Centric. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 10(1), 389–400. https://doi.org/10.29040/jiei.v10i1.12361

Citation Check

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)