Minat Pedagang Muslim Menabung Di Perbankan Syariah: Seberapa Besar Pengaruh Pengetahun dan Budaya Kerja?

Authors

  • sakum sakum Universitas Pelita Bangsa, Indonesia
  • MH Ainulyaqin Universitas Pelita Bangsa, Indonesia
  • Listian I. Achmad Universitas Pelita Bangsa, Indonesia
  • Sukron Mamun Universitas Pelita Bangsa, Indonesia
  • Intan Anggadita Universitas Pelita Bangsa, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.29040/jiei.v10i1.12388

Keywords:

Saving, Knowledge, Work Culture, Sharia Banking

Abstract

The purpose of this study was to determine the effect of the level of knowledge and work culture on the interest of Muslim traders to save in Islamic banking. The research method used in this study uses a quantitative approach, namely by filling out a questionnaire as a data collection tool. Measurement of data was carried out using a Likert scale and processed using the help of the SPSS IBM 24 application. The sample in this study was the Islamic book marketer Najah Bookstore as many as 67 respondents. The results of this study indicate that there is an influence between knowledge and interest in saving of 2,517 and the influence of work culture on interest in saving is 7,984. Meanwhile, simultaneously, knowledge and work culture have an effect of 135,142. And based on the results of the determinant coefficient test, it is known that knowledge and work culture have an effect of 80.9% on the interest of Muslim traders to save in Islamic banking.

References

Abdallah, M., & Lubis, I. (2015). Analisis Minat Menabung Pada Bank Syariah di kalangan Siswa SMA di Kota Medan (Studi Kasus: Siswa Madrasah Aliyah Negeri). Jurnal ekonomi dan keuangan, 3(6), 14859.

Andespa, R. (2017). Faktor-faktor yang mempengaruhi minat nasabah dalam menabung di bank syariah. Al-Masraf: Jurnal Lembaga Keuangan dan Perbankan, 2(1), 43-57.

Andraina, G. A. (2019). MINAT PEDAGANG PASAR RAKYAT TERHADAP PRODUK PEMBIAYAAN MIKRO DI BANK SYARIAH MANDIRI CABANG TELUK KUANTAN. JURNAL AL-FALAH PERBANKAN SYARIAH, 1(1), 24-35.

Apriana, E. (2021). FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI MINAT MASYARAKAT DESA KOTO TALUK MENABUNG DI BANK SYARIAH TELUK KUANTAN KABUPATEN KUANTAN SINGINGI. JUHANPERAK, 2(2), 434-445.

Arikunto, Suharsimi. Prosuder Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: PT.Rineka Cipta. 1998.

Ascarya. Akad dan Produk Bank Syariah. Jakarta: PT. Raja Grafindo. Persada. 2007.

Burhanudin. Aspek Hukum Lembaga Keuangan Syariah. Yogyakarta: Graha Ilmu. 2010.

Fadhilah, D. (2020). PENGARUH PENGETAHUAN TERHADAP MINAT MENABUNG MASYARAKAT PESANTREN DI BANK SYARIAH. Jurnal Bilal: Bisnis Ekonomi Halal, 1(2), 31-37.

Ghozali, Imam. Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 25, cet. Ke-IX, Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro, 2018.

Ginting, W. A. Pengaruh Rasio Lancar, Debt to Total Asset, Return on Investment di Perusahaan Consumer Goods yang terdaftar di Bursa Efek Indonesia Periode Tahun 2011-2017. Jurnal Ekonomi. 2020.

Iskandar. Metodologi Penelitian Kualitatif. Jakarta: Gaung Persada Press. 2009.

Kasmir, Bank Dan Lembaga Keuangan Lainnya. Jakarta: PT. Raja Grapindo Persada. 2011.

Marwiyah, S. L., ‘Anulyaqin, M. H., & Edy, S. (2023). Analisis Pengaruh Perilaku Konsumtif dan Tingkat Pendapatan Terhadap Online Shopping Pada E-Commerce Shopee Dalam Perspektif Ekonomi Islam. Jurnal ilmiah ekonomi islam, 9(03), 4279-4294. doi: http://dx.doi.org/10.29040/jiei.v9i3.10783.

Miftah, Ahmad. Jurnal Ekonomi Islam : Mengenal Marketing dan Marketers Syariah. Vol.6 No.2. 2 Juli ~ Desember 2015. Hal 15~20. 2015.

Nawari. Analisis Regresi dengan MS Exel 2007 dan SPSS 17. Jakarta: PT Elex Media Komputindo. 2010.

Notoatmodjo, Soekidjo. Pendidikan Dan Perilaku Kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta. 2003.

Peter dan Olson. Perilaku Konsumen dan Strategi Pemasaran. Edisi Kesembilan. Diterjemahkan oleh: Diah Tantri Dwiandani. Penerbit Salemba. 2013.

Sakum, S., & Iftia, H. (2020). PENGARUH PERSEPSI NASABAH TENTANG PROMOSI DAN KUALITAS PELAYANAN TERHADAP MINAT MENABUNG NASABAH. JESPB: Jurnal Ekonomi Syariah Pelita Bangsa, 5(01), 120-148.

Sudarsono, Heri. Bank dan Lembaga Keuangan Syariah. Edisi Keempat. Yogyakarta : Ekonisia. 2012.

Sugiyono. Metode Penelitian Kombinasi (Mix Methods). Bandung: Alfabeta. 2015.

Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung: Alfabeta. 2017.

Downloads

Published

09-03-2024

How to Cite

sakum, sakum, Ainulyaqin, M., Achmad, L. I., Mamun, S., & Anggadita, I. (2024). Minat Pedagang Muslim Menabung Di Perbankan Syariah: Seberapa Besar Pengaruh Pengetahun dan Budaya Kerja?. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 10(1), 490–497. https://doi.org/10.29040/jiei.v10i1.12388

Citation Check

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)